Inicio Profesores Agència, un nou concepte
España   Catalunia

Agència, un nou concepte

del Programa Educatiu de Primària

La renovació en metodologia i pràctiques de l'ensenyament és una constant en tots els sistemes educatius existents. Sembla que aquesta renovació va començar transformant les etapes de Secundària i de Batxillerat i ara li toca el torn a la Primària.

Fins ara s'ha anat desplaçant el centre de la metodologia cap a l'alumne en si mateix. El concepte agència va més enllà i el converteix en l'actor principal alhora que afegeix nous elements com la comunitat d'aprenentatge i l'ensenyament com a col·laboradors amb igual importància en el procés.

Agència implica donar veu, responsabilitat i capacitat d'elecció a l'alumne

Agència implica donar veu, responsabilitat i capacitat d'elecció a l'alumne. És una paraula de l'anglès, agency, difícil de traduir perquè té matisos propis de l'àmbit de l'empresa i la corporació. I en això rau la seva importància: l'aula ja no és un espai jeràrquic establert amb ordres unidireccionals. L'aula s'ha transformat en una autèntica corporació on cal emprendre accions, cal assumir drets i responsabilitats de manera individual i facilitar la participació de tots els membres de la comunitat d'aprenentatge.

Millorar el PEP (Programa de l'Escola Primària)

El concepte d'agència no és un invent realment innovador, els nens tenen aquesta vocació des que neixen: volen aprendre, participar del seu entorn i compartir de manera instintiva. La figura del professor dins l'agència és la de fer-ho possible tot i les polítiques educatives i les tècniques pedagògiques establertes. Qui millor que el mateix alumne per aprendre sobre allò que més l'interessa des del seu àmbit personal?

L'educació tradicional subestima la capacitat del nen i li ofereix informació per créixer en una única direcció

L'agència s'aplicarà des de la primera infància, que abasta dels 3 als 6 anys d'edat, el moment més important del desenvolupament social i emocional del nen, i aprofitarà les tendències naturals d'explorar, descobrir i establir connexions amb si mateixos i amb els altres. Aquesta forma d'interactuar és la manera com els nens formen la seva percepció de si mateixos i dels altres.

Com s'aplica el concepte d'agència a l'aula?

Hi ha quatre columnes sobre les que s'assenta aquesta nova metodologia i que tenen per objectiu observar el nen, planificar el seu desenvolupament posterior segons els interessos i teories que emergeixen del propi alumne:

  • El joc: planificació de temps de joc sense interrupcions.
  • Les relacions: establir i desenvolupar les relacions amb els alumnes i les seves famílies.
  • Espais d'aprenentatge: crear i mantenir espais d'aprenentatge receptiu i/o interactiu per al joc.
  • Exploració constant: creació d'oportunitats per a l'exploració i l'expressió de qualsevol interès emergent.

L'educació tradicional subestima la capacitat del nen i li ofereix informació per créixer en una única direcció. El concepte d'agència implica desenvolupar la comunitat d'aprenentatge així com la idea de cultura de col·legi. El col·legi és un nou espai renovat on no només s'hi va a aprendre sinó a pensar i a experimentar de forma individual, en grup i al llarg del temps; l'objectiu ara és permetre el desenvolupament d'alumnes audaços, íntegres i amb una mentalitat oberta tota la vida.

Sin Comentarios

Escribe un comentario

Tu correo electrónico no se publicará