Inicio Estudiantes Comunicació no verbal
España   Catalunia

Comunicació no verbal

Clau de l'èxit a les entrevistes de feina

Segons el psicòleg alemany Albert Mehrabian, quan es comuniquen dues persones, el 93 % del missatge es transmet a través de la comunicació no verbal. La universalment coneguda regla de Mehrabian assegura que, en una conversa, només el 7 % del que rep el nostre interlocutor prové de les paraules.

El 93 % de la comunicació és no verbal

Així doncs, el llenguatge corporal pot revelar més informació de la que expressem amb paraules. Està fortament vinculat amb la part emocional, intuïtiva i instintiva del nostre cervell, i es desenvolupa principalment en el pla inconscient, per això, sense adonar-nos-en, el nostre cos va transmetent constantment informació sensible sobre les nostres intencions, els nostres sentiments i la nostra personalitat. Fins i tot quan estem quiets o en silenci, els gestos, les postures, les expressions facials i l'aparença parlen per nosaltres.

El llenguatge no verbal és inconscient

No obstant això, tot i que la comunicació no verbal és inconscient, no és un llenguatge que no es pugui interioritzar o del que no puguem arribar a ser conscients. Aquesta conducta s'aprèn amb la pràctica, només és qüestió de concentrar-se i de focalitzar l'atenció en els principals canals del llenguatge corporal, sincronitzant i adequant els nostres gestos al missatge verbal que estem transmetent.

Són molts els moments de la vida en què volem ser conscients del nostre llenguatge corporal, bé sigui per convèncer, per seduir o simplement per projectar la imatge que volem que els altres vegin, i un d'aquests moments és a l'entrevista de feina.

En una època en què és freqüent canviar de feina, en què els contractes són cada vegada més curts i temporals, i en què la competitivitat en el mercat laboral va augmentant dia rere dia, es fa imprescindible dominar la comunicació (verbal i no verbal) per aconseguir ser seleccionat entre milers de candidats.

L'ampli ventall de gestos existent en el món és incomptable i dominar-los tots resulta impossible, per això, a continuació, us deixem un seguit de consells a tenir en compte a l'hora de preparar-se per a una entrevista de feina.

 

Decàleg de comunicació no verbal per a entrevistes de feina

  • Coneix-te a tu mateix: sovint no tenim gaire informació sobre nosaltres mateixos, bé perquè no ens hem parat a reflexionar-hi o perquè no ens hem autoanalitzat, i la informació és poder, per tant, la primera cosa que et pot donar avantatge en un procés de selecció és prendre consciència de les teves qualitats, i ser capaç de relacionar-les amb el projecte del que vols formar part.
  • Accepta els nervis: estar nerviós és un sentiment normal i una conducta totalment natural, humana i lògica davant la possibilitat d'obtenir una nova feina o un ascens. Així doncs, oblida-te'n, deixa'ls de banda; no gastis forces en eliminar-los i concentra't en els gestos, que són el que importa. Evita les ganyotes i els gestos que externalitzen el teu nerviosisme, com gratar-te, tocar-te la cara o els cabells, fregar-te les mans, bellugar-te incòmode al seient, o graponejar la roba o algun objecte. L'important és mantenir una postura natural (sense moure's massa) i una expressió facial positiva.
  • No forcis els teus moviments: no et mostris massa altiu o arrogant, però tampoc no siguis submís o tímid. Recorda que t'està entrevistant una persona humana com tu (si més no encara no hi ha robots en el departament de Recursos Humans de cap empresa). Mou-te mostrant fermesa, amb un pas compassat i segur, mantingues les mans fora de les butxaques, i troba't còmode a l'empresa; pensa que ja ets un empleat més i comporta't com a tal.
  • Seu bé: te'n recordes  quan la mestra o la teva mare et renyaven per no seure bé i no entenies el motiu? Doncs ara sabràs perquè. Mantenir-se capalt davant el nostre interlocutor, amb l'esquena i les espatlles rectes, les mans sempre a la vista (sobre la taula o les cames), inclinat lleugerament envers l'entrevistador i ocupant tota la cadira, és una postura que mostra interès en la conversa i és símbol d'estar escoltant activament.
  • Sostingues sempre la mirada de l'interlocutor: mirar als ulls a algú demostra sinceritat quan parles tu, i atenció quan parla l'entrevistador. A més, d'aquesta manera s'estableix una relació d'igual a igual, sense prepotència ni submissió.
  • Somriu i somriu: una persona feliç i somrient té més possibilitats d'aconseguir un lloc de treball. Però això sí, el somriure ha de ser sincer, i en això no pots enganyar ningú, perquè un somriure veritable es reflecteix en els ulls. Aquest element és clau perquè demostra l'estat de positivitat i d'optimisme en què et trobes, a més que la felicitat d'un empleat repercuteix positivament en el seu rendiment, la qual cosa fa que els reclutadors hi parin especial esment.
  • Gesticula quan parles: és molt positiu que acompanyis les teves paraules amb petits gestos que donin suport al discurs o n'emfatitzin algunes parts. També pots assentir quan el reclutador parli, així s'entendrà que estàs escoltant les seves paraules.
  • Modula la teva veu: les paraules sense entonació no aconsegueixen transmetre el 100 % del nostre missatge, o poden transmetre'l de forma errònia, per això, és important saber quan cal emfatitzar o no, quan cal utilitzar un to neutre, i quan un altre més categòric i decidit. Tria les teves opcions segons el missatge que vols transmetre, però no oblidis que la monotonia avorreix i a ningú li agrada xerrar amb avorrits. Assegura't de parlar amb un to de veu mitjà (ni molt baix que et faci semblar tímid, insegur o desconfiat, ni molt alt que et converteixi en intimidatori o prepotent).
  • Tingues presència: una persona amb presència és aquella que per la seva manera de ser o d'actuar atreu immediatament. Això s'aconsegueix cuidant la imatge general que hem de causar quan ens vegin, la seguretat que imprimim en parlar i la confiança que transmetem. La forma de caminar, la manera en què es dóna la mà i com mirem al nostre interlocutor perquè senti en aquest moment que és l'únic a qui atenem, tot això seran aspectes fonamentals.
  • Practica: la millor manera que aquestes actituds o gestos formin part de la nostra forma de comunicar és practicant.
  • Tots aquests consells són fonamentals a l'hora d'acudir a una entrevista de feina, però, el més recomanable és anar practicant, aplicant-los a poc a poc en el nostre dia a dia, de manera que quan estiguem davant l'entrevistador surtin de forma natural i no forçada, perquè quan intentem controlar els nostres gestos sense haver-los practicat abans ens despistem, deixem d'estar en l'aquí i ara. Estem més pendents del que fa el nostre cos que no pas del que pregunta l'entrevistador, cosa que fa que perdem la capacitat analítica, la comunicació amb el nostre interlocutor, l'atenció i la naturalitat en la conversa. Per això, el millor és preparar bé l'entrevista, perquè quan anem preparats ens sentim més segurs, la qual cosa fa que tota la nostra comunicació sigui més natural.

    La pràctica naturalitza els gestos

    En resum, quan comuniquem un missatge no cal deixar de banda la comunicació no verbal, i en una entrevista de feina no s'ha d'oblidar que el missatge ets tu mateix, i si sents de veritat els valors i les capacitats que vols comunicar, el teu cos parlarà per tu.

    Per més informació visiteu:

    Sin Comentarios

    Escribe un comentario

    Tu correo electrónico no se publicará