Inicio Opinión Docents, herois virtuals
España   Catalunia

Docents, herois virtuals

El poder d'internet en l'educació

Després de la declaració de l'estat d'alerta al nostre país, el tancament de tots els centres educatius obliga a romandre a casa a la totalitat dels alumnes de totes les etapes educatives, trencant els seus hàbits diaris d'acudir a l'escola i posant en perill l'avanç dels temaris designats per a cada curs escolar.

Aquesta situació ja es veia com a possible fa unes setmanes i els docents no han escatimat esforços per adaptar-se al pitjor dels escenaris, que és on ens trobem ara mateix. Els professors i mestres han estat un exemple d'implicació silenciosa i d'esforç col·lectiu al costat dels directius dels centres per fer possible que els estudiants de totes les etapes educatives puguin seguir avançant, revisant i realitzant les activitats educatives designades per a cada etapa tant en centres privats com públics.

Els docents no han escatimat esforços per adaptar-se al pitjor dels escenaris


Tot i que el reial decret dictat pel Consell de Ministres indica textualment que: «Se suspèn l'activitat educativa presencial a tots els centres i etapes, cicles, graus, cursos i nivells d'ensenyament contemplats a l'article 3 de la Llei Orgànica 2/2006, de 3 de maig, d'Educació, inclòs l'ensenyament universitari, així com qualssevol altres activitats educatives o de formació impartides en altres centres públics o privats», tots els docents estan acudint als centres escolars per impartir classes virtuals o dirigir els exercicis que s'han de realitzar mitjançant plataformes especialitzades en la gestió de continguts educatius reglats.

El dret universal a l'educació no pot ser exercit sense internet


El confinament forçós posa en perill els exàmens oficials vinculats als cursos finals d'etapa educativa com l'ESO, que equival als IGSCE del sistema britànic, o les EBAU que són els A Levels en el sistema britànic, les proves necessàries per accedir a la universitat… Ningú té una bola de vidre i les reunions dels departaments d'educació de cada país de la Unió Europea amb els òrgans de govern de les universitats i les principals escoles se succeeixen cada dia sense tenir una idea clara del futur d'aquestes proves. La veritat és que l'organització dels exàmens presencials, tant pel paper que s'usa en cada prova, com pel moviment d'alumnes i professors, és un perfecte escenari per a la propagació vírica.
Esperem que la tecnologia continuï sent una eina que facilita l'avanç dels programes educatius tot i que també pot suposar una diferenciació entre alumnes perquè no tots els estudiants disposen dels dispositius de connexió requerits. És un bon moment perquè tots els països de la Unió Europea acceptin que no es pot oferir el dret universal a l'educació sense oferir, alhora, el dret a internet. Ara que les biblioteques, les cafeteries o espais amb connexió wifi gratuïta estan tancats, els alumnes sense recursos econòmics o residents a zones sense connexió a internet no poden exercir lliurement llur dret a seguir sent educats.

Sin Comentarios

Escribe un comentario

Tu correo electrónico no se publicará