Inicio Educación Escola Animal
España   Catalunia

Escola Animal

Educant mitjançant l'empatia

Escola Animal és un projecte educatiu sorgit a Sabadell que es basa en l'empatia vers els animals per fomentar així una societat dotada de valors com la cooperació, la protecció i el mutualisme. Actualment tenen disponibles quatre productes educatius (Làmina animal, Fauna i plora, Belles bèsties i Convivència responsable) amb els que es desplacen a diferents centres que ho sol·licitin per impartir-los.

"Un nen o una nena que respecti als animals serà capaç de respectar els altres éssers humans"

No només això, Escola Animal també ha creat la plataforma Convivència responsable on faciliten un manual gratuït per a totes aquelles famílies que decideixen adoptar un nou membre (gossos, gats o fures) i volen informar-se sobre la seva correcta cura i el seu benestar.

Des d'Inèdit Magazine tenim el plaer de poder entrevistar la Natàlia, coordinadora general i educativa del projecte Escola Animal:

• Com va sorgir la idea de crear Escola Animal i com descriuríeu la vostra tasca?

Des de l'Associació Animalista Libera vam tenir l'oportunitat de presentar-nos als pressupostos participatius de la ciutat de Sabadell (Barcelona) i, després d'uns mesos de difusió i de treball al carrer, vam guanyar amb aquest projecte.

La justificació d'aquest projecte es basa en estudis científics que demostren que una educació basada en l'empatia vers els animals repercuteix en millors comportaments prosocials i ajuda a difondre una cultura de la pau entre nens i nenes. Gràcies a l'experiència de PRODA (Profesionales para la Defensa Animal) i la integració de la Fundació Franz Weber i CoPPA (Coordinadora de Professionals per a la Prevenció d'Abusos) hem pogut desenvolupar productes de diferents característiques i naturaleses convertint-se, així, en un projecte molt complet i innovador.

Escola Animal no és només una iniciativa sobre protecció animal sinó que és un projecte que parla de la societat. Quan expressem la importància de ser solidaris amb els animals que podem trobar desatesos o abandonats, com ara els orangutans que estan perdent les seves selves per l'extensió de cultius d'oli de palma, també estem parlant de la importància de conèixer les històries de persones que estan vivint en situacions difícils. Quan parlem de la discriminació que exercim sobre animals que ens envolten, com els coloms o les rates, també estem parlant de la discriminació cap a les persones d'una altra ètnia, cultura, religió o fisonomia.

L'empatia, com a capacitat de posar-se al lloc de l'altre, s'entreveu en edats primerenques però fins als inicis de l'adolescència no es pot parlar de la seva consolidació. Promoure programes educatius d'Educació Humanitària a les escoles o a institucions educatives, per tant, ocasionarà un entrenament de conductes i habilitats prosocials que són urgentment necessàries per canviar els hàbits que actualment tenim instaurats.

• He vist que l'ambaixador de la vostra escola és un gos anomenat Ortiño, quina és la seva història?

Ortiño és un gos que ha passat per tot el que no hauria de passar un gos.

Des que era un cadell, i pel fet d'ésser un gos de raça, va haver de patir la separació de la seva mare i dels seus germans i germanes doncs, quan comprem un animal, estem contribuint a un tràfic cruel i injust vers aquests. Una família de Lugo el va comprar i va estar vuit anys encadenat al pati, sense rebre carícies ni estímuls. Estava fora amb sol, amb pluja i amb fred, i a la família no li importava gaire. Un dia aquesta família se'n va anar d'aquella casa i, sense cap remordiment, el van deixar allà. Un veí li anava donant menjar i aigua fins que un dia va decidir trencar la seva cadena i portar-lo a la protectora. Allà va passar dos anys tancat a la gàbia, el passejaven com podien (per falta de voluntariat) i el seu estat anímic cada cop era pitjor.

A Ortiño li quedaven pocs dies de vida perquè com era un gos ancià, tenia epilèpsia i un tumor a la cua, ningú no el volia. Un gos amb aquestes característiques només té un únic final: el sacrifici. I és que moltes gosseres d'Espanya opten per aquesta «solució» per l'excés d'animals abandonats i els pocs recursos materials i personals. Hores abans que Ortiño morís, ens vam assabentar de la seva situació, el vam treure d'allà i ens el vam emportar a Barcelona.

Ara és un gos molt feliç, content de tenir una família i ens ajuda amb aquest projecte perquè tots coneguin la realitat dels gossos comprats i ens ho hem de pensar molt abans d'adquirir-ne un. Perquè és millor ADOPTAR que COMPRAR!

• Quina ha estat la reacció dels centres educatius en proposar-los les vostres activitats?

L'acollida de les escoles ha estat molt positiva des del primer moment. Les directores dels diferents centres on hem impartit Làmina animal, el programa de comprovació científica, estaven il·lusionades per incorporar aquests continguts innovadors i pioners a les seves escoles. El personal docent sempre s'ha mostrat actiu i participatiu durant les sessions i ha aconseguit que els nostres continguts es treballin de manera transversal en diferents matèries.

• Sobre el programa Làmina animal, que ja heu portat a terme en diferents centres educatius, quin impacte ha tingut en l'alumnat?

Aquest programa educatiu és extens, es porta a terme mitjançant 12 sessions, i volem demostrar que aplicant un contingut relacionat amb els animals i el medi ambient es produeixen canvis conductuals en l'alumnat. Per poder dur a terme aquesta investigació hem comptat amb l'ajuda de CoPPA (Coordinadora de Professionals per a la Prevenció d'Abusos), que va realitzar diferents tests psicomètrics abans i després del programa educatiu.

Els resultats mostren una millora en l'actitud positiva vers els animals ja que, mitjançant el coneixement de les seves característiques i necessitats, es fomenten bones conductes i pràctiques cap a ells.

Pel que fa al desenvolupament de l'empatia no s'ha trobat un augment significatiu, de manera global, però sí de forma més individual. Un factor que podria haver influït en aquest resultat pot ser l'edat dels i les participants, el nombre de sessions i la quantitat de participants. Cal esmentar que els resultats ens mostren puntuacions més altes d'empatia en nenes que en nens, corroborant així els resultats en estudis previs realitzats per altres autors.

Un altre fenomen destacable és el fet que l'alumnat sent una atracció intrínseca vers els animals i s'ha demostrat en els resultats analitzats. Aquesta atracció propicia una motivació per incorporar nous aprenentatges, continguts i, conseqüentment, actituds.

En poder avaluar els resultats, tant de manera objectiva (tests psicomètrics) com subjectiva (observació), ens dóna la possibilitat de conèixer quins punts febles té el programa i, per tant, modificar i incorporar continguts més afins a les característiques de l'alumnat i a les necessitats socials actuals com, per exemple, l'emergència climàtica.

• Quin dels quatre productes educatius que oferiu ha estat per ara el més sol·licitat? I quin ha obtingut millor recepció per part dels alumnes?

El programa més sol·licitat ha estat Convivència responsable, ja que és el de durada més curta i el de contingut més explícit. Les escoles que sol·liciten aquesta xerrada ja estan treballant algun projecte sobre animals de companyia i necessiten ampliar i/o complementar la informació que, de forma curricular, ja tenen al seu abast.

Pel que fa a l'alumnat, no és que tinguin preferència per un programa en concret sinó, més aviat, per una temàtica concreta. Els plàstics en els mars, l'extinció d'espècies salvatges o conèixer a Ortiño i la seva història, són els continguts que més agraden i els que més participació desperten.

• Com relacioneu el tracte que els donem als animals des de petits amb altres tipus d'abusos com el bullying, el masclisme o el racisme?

Fa uns mesos, COPPA, entitat col·laboradora d'Escola Animal, va treure a la llum un estudi realitzat a l'Equador on s'afirmava el següent: «Gairebé el 95 % de les dones que van denunciar maltractament animal per part de les seves parelles, havien patit personalment alguna forma de violència per part de les mateixes i, en la majoria dels casos (75 %), quan els actes de crueltat animal produïts van ser greus, la violència en el marc de la parella també ho va ser».

Altres estudis ens diuen que la crueltat dels nens i les nenes cap als animals està relacionada amb la violència interpersonal en l'edat adulta.

Altres estudis també suggereixen que els nens i nenes que són cruels amb els animals poden haver presenciat o experimentat violència familiar i corren el risc de ser subjectes agressius durant l'adolescència i l'edat adulta.

Hi ha una relació directa entre la violència cap als animals i la violència cap a les persones. I és que un nen o una nena que normalitza una violència cap a un animal indefens, vulnerable i feble ho farà, a edats més avançades, cap a col·lectius que, segons la seva percepció i/o educació, consideri inferiors: dones, persones d'altres ètnies, cultures, religions, etc. Per això creiem que des de l'educació en l'empatia cap als animals podem millorar conductes, comportaments i habilitats prosocials cap als animals i, conseqüentment, cap a les persones i cap a la societat. Les persones que són conscients del maltractament animal són més empàtiques i sensibles cap a situacions de violència i injustícia cap a altres persones.

• Creieu que hauria d'haver una matèria obligatòria en el currículum educatiu que tractés els problemes actuals de la societat començant per l'educació en la igualtat amb els animals?

L'empatia ha de ser, indubtablement, una eina indispensable per treballar en els centres educatius; per això, des de diferents organitzacions, portem algun temps intentant que l'educació en l'empatia cap als animals es converteixi en matèria obligatòria en el currículum educatiu.

Durant l'anterior legislatura, en seu parlamentària, es va presentar una proposició no de llei però hi van haver dos partits que van votar en contra. Ara, amb el nou govern, tenim esperances que pugui esdevenir una realitat. A més podria cabre la possibilitat que l'incloguin en la propera llei educativa.

• Hi ha res que s'estigui quedant en el tinter i us agradaria explicar-nos o destacar d'Escola Animal?

Durant el curs escolar 2018-2019 vam tenir l'honor de comptar amb la col·laboració d'actors i actrius com Fernando Tejero, Nathalie Poza i Sara Rivero. Es van implicar i van participar en el programa Convivència responsable donant xerrades a les escoles de Sabadell a més de difondre i informar sobre el nostre projecte a les seves xarxes socials. Això ha suposat no només una enorme promoció de la nostra tasca, sinó que els centres educatius contactin més amb nosaltres per anar a fer aquest tipus de xerrades.

També m'agradaria explicar-vos que, durant les sessions de Làmina animal, l'alumnat va proposar fer dues recollides d'aliment per a dues protectores de Catalunya. Ells i elles van organitzar tota l'activitat, van enviar la informació a les famílies i, a més, van convidar a tota l'escola perquè el resultat fos tot un èxit.

• Després de veure l'interessant que és el vostre projecte, segur que molts dels centres educatius que ens estiguin llegint voldran fer-ho en les seves aules… Què han de fer per contactar amb vosaltres? Quin és el procés?

Qui vulgui saber més sobre Escola Animal pot contactar amb mi a través de l'email n.oriol@liberaong.org i li proporcionaré tota la informació que desitgi.

 

 "Si t'agrada el cant dels ocells no els engabiïs, planta arbres"

Sin Comentarios

Escribe un comentario

Tu correo electrónico no se publicará