Inicio Profesores La pedagogia escolabosc
España   Catalunia

La pedagogia escolabosc

Reconeguda mitjançant un programa superior universitari

L'educació a l'aire lliure és un model educatiu nascut als anys cinquanta del segle passat molt estès als països nòrdics, així com al Regne Unit i al Canadà, entre d'altres.

Per fi hi ha un programa de formació superior universitària per a docents en aquesta pedagogia que no és innovadora pel que fa a «novetat» en si mateixa, ja que la primera experiència d'una escola de bosc a Espanya es va produir al parc de Montjuïc (Barcelona) l'any 1914, dirigida per Rosa Sensat, una pedagoga progressista que va dir: «la millor escola és l'ombra d'un arbre». Sens dubte, la pedagogia a l'aire lliure és transgressora pel que fa a metodologia i filosofia educativa comparada amb l'educació convencional i clàssica actual.

El programa en metodologia escolabosc, reconegut i avalat pel Centre Universitari La Salle, desenvolupa el model educatiu a l'aire lliure utilitzant la natura com a aula, ofereix l'experiència de crear recursos didàctics al propi medi comptant amb l'experiència real del projecte de l'escola Bosquescuela de Cerceda, a Madrid. El seu fundador, Philip Bruchner, educador infantil i llicenciat en Ciències Forestals per la Universitat de Friburg (Alemanya), va posar en marxa el projecte del Centro Bosquescuela Cerceda en el curs escolar 2015-2016, reconegut per la Comunitat de Madrid com a centre de segon cicle d'Educació Infantil.

Al nostre país, l'educació ha donat l'esquena a la natura en molts aspectes, però sobretot en les possibilitats d'aprenentatge. Actualment, se li exigeix a l'infant consciència mediambiental mentre a l'escola es continuen entenent els arbres, les pedres i les muntanyes com a elements perillosos que han de quedar fora dels jocs infantils. La pedagogia a l'aire lliure exigeix una gran responsabilitat i reflexió al docent sobre la seva pròpia pràctica per arribar a ser un autèntic mediador entre l'espai i l'experiència de l'alumne.

Programa superior universitari en metodologia escolabosc

La pedagogia escolabosc està recolzada per moltes experiències reals internacionals, així com per una metodologia ben definida i estructurada que té en compte l'entorn on es desenvolupa l'activitat perquè sigui segur per als alumnes, i facilitador d'aprenentatges per al docent. El dia a dia de l'aula combina el joc lliure dels estudiants amb activitats de narració oral on es desenvolupen competències d'escolta activa, concentració i desenvolupament de la imaginació. Com a les escoles alemanyes a l'aire lliure, no hi ha joguines prefabricades ni recursos materials comprats pel centre, els alumnes juguen amb el que troben al camp, sempre supervisats pels docents. Els nens creen les seves pròpies joguines, els denominen amb noms que tenen rellevància per a les nenes i els nens, de manera que desenvolupen al màxim les seves competències comunicatives i lingüístiques. Durant la setmana es duen a terme classes de lectoescriptura i matemàtiques, així com tallers de diversos tipus i sortides per descobrir l'entorn.

El programa superior universitari està dividit en set mòduls, 80 hores de classe presencial i 12 hores de treball individual. Hi ha tres seus possibles per a la realització del curs: Barcelona, Donostia i Madrid. El programa té com a objectiu ensenyar a dissenyar activitats relacionades amb matemàtiques, llenguatge, lectoescriptura, amb elements naturals, i a més a més aprendre tècniques per desenvolupar el joc espontani a l'aire lliure i potenciar el paper del docent com a responsable i promotor de projectes educatius a la natura.

La pedagogia a l'aire lliure no és només aplicable en espais naturals oberts, tot i que sens dubte és l'ideal; tot i així, els docents d'escoles urbanes també poden aprendre a renaturalitzar les seves aules incorporant elements naturals a la seva pràctica educativa, indistintament de l'entorn en què tingui lloc l'aprenentatge.

Més informació i bibliografia consultada:

Programa Superior Universitario en Metodología Bosquescuela

Bosquescuela Cerceda

Philip Bruchner (2017). Bosquescuela, guía para la educación infantil al aire libre. Ediciones Rodeno, València.

Heike Freire (2020). Patios vivos para renaturalizar la escuela. Ediciones Octaedro, Barcelona.

Sin Comentarios

Escribe un comentario

Tu correo electrónico no se publicará