Inicio Profesores Programa educatiu mediambiental al Japó
España   Catalunia

Programa educatiu mediambiental al Japó

Des de Preescolar fins a Batxillerat

Durant els darrers mesos del 2019 en què la urgència climàtica va protagonitzar els titulars de la premsa, així com els recents esdeveniments a Austràlia juntament amb el desglaç que des de fa anys experimenten els dos pols, es van acumulant successos que fan necessària una solució a aquesta problemàtica, i que es pugui posar en marxa de forma immediata. L'educació és un dels pilars de la nostra societat, perquè a través d'ella es poden inculcar valors i pràctiques que afavoreixin un estil de vida equilibrat i sostenible; no obstant això, com en molts altres aspectes, l'educació mediambiental no és un dels nostres punts forts, així que els docents s'hi han de formar en aquest respecte i les administracions han de crear continguts per facilitar l'educació mediambiental de forma diària a les aules.

L'educació mediambiental no és un dels nostres punts forts, els docents necessiten formació i nous recursos d'aprenentatge

Així doncs, essent conscients de la importància d'aquesta educació, al Japó ja hi ha iniciatives en marxa que promouen l'educació ambiental a les seves aules, per tal de conscienciar i educar l'alumnat en pràctiques sostenibles i favorables per al planeta.

Per mitjà de Forest Life la ciutat de Shimokawa (Japó) educa la seva població en la cura i protecció dels boscos, donat que se'ls considera un recurs important per generar ingressos mitjançant la producció d'energia per a les indústries i per a la regió contígua. Per tant, s'intenta atraure les persones perquè s'hi estableixin, i així protegir aquests importants recursos forestals.

 Al Japó s'educa per protegir els boscos amb un model educatiu sobre medi ambient i aforestació

De fet, tenen en marxa un programa integral d'educació sobre el medi ambient forestal dirigit a nens des de Preescolar fins a Secundària en un període de 15 anys. Van començar a donar les primeres passes cap a aquest model d'educació el 2006, provant amb petits programes sobre repoblament forestal dirigits a l'alumnat de Primària, Secundària i Batxillerat; més tard, el 2009 van establir definitivament un model educatiu sobre medi ambient i aforestació.

Objectius de l'educació forestal

L'educació mediambiental forestal de Shimokawa té com a objectius ajudar els nens a madurar personalment mitjançant l'aprenentatge en un entorn natural familiar, a convertir-se en persones que puguin pensar en el medi ambient pel seu compte i prendre mesures per protegir-lo, i a comprendre les indústries regionals basades en els boscos.

Els programes sobre educació mediambiental que s'apliquen en aquestes escoles s'organitzen i funcionen a partir del programa Learning About Forests (LEAF), un programa d'educació sobre el medi ambient forestal que es va originar al nord d'Europa. LEAF ara opera a 26 països. El seu objectiu és que els nens prenguin consciència dels boscos i aprenguin que juguen un paper clau per tal que la vida de les persones sigui sostenible. Sota la filosofia «Pregunta intel·ligent, bona decisió», el programa consisteix en sessions participatives centrades en activitats i adopta un enfocament pràctic per informar els participants sobre les funcions culturals, ecològiques, econòmiques i socials que els boscos compleixen perquè puguin aprendre sobre ells des de diversos punts de vista.

Continguts i metodologia

Forest Life basa la seva metodologia en 6 passos fonamentals, que es corresponen amb diferents etapes educatives, per adquirir amb èxit una educació mediambiental.

Pas 1: gaudir jugant a l'aire lliure (infantil). En aquesta etapa es plantegen activitats dirigides a incentivar l'alumnat a observar les plantes i flors que hi ha al seu voltant, a aprendre'n els noms, a degustar les fulles comestibles i a provar la saba dels arbres, a trobar criatures, a collir glans, i a gaudir de la neu buscant rastres d'animals.

Pas 2: experimentar i aprendre sobre la naturalesa (primer cicle de primària). En aquesta etapa per a cada curs es plantegen diferents activitats. En el cas de l'alumnat de primer grau, les activitats van orientades a ajudar-los a trobar el seu arbre preferit i a cultivar un sentit d'afecció envers la natura en l'àrea local per mitjà de l'artesania utilitzant elements naturals com a recurs. En el cas dels estudiants de segon grau, elaboren la seva pròpia guia d'arbres, una activitat que té com a objectiu conscienciar sobre la diversitat d'espècies arbòries i augmentar l'interès i el respecte pels boscos.

Pas 3: comprendre els mecanismes ambientals (segon cicle de primària). En aquesta etapa l'alumnat de tercer grau estudia els mecanismes de funcionament dels boscos, i aprèn sobre els rols interactius dels insectes, animals, fongs i arbres. Les activitats de quart grau estan orientades a l'aprenentatge del desenvolupament forestal mitjançant la sembra d'arbres, el reciclatge i la gestió forestal, i també mitjançant la participació de l'alumnat al festival de plantació d'arbres de Shimokawa.

Pas 4: comprendre la interacció entre els humans i la natura (tercer cicle de primària). En aquesta etapa els estudiants de cinquè grau aprenen a utilitzar materials de fusta gràcies a tallers pràctics, i aprenen, mitjançant la realització d'una enquesta sobre els boscos, la tala d'arbres i la visita a fàbriques i instal·lacions que utilitzen fusta provinent de la tala de boscos, sobre la interacció entre els humans i la natura. En el cas de l'alumnat de sisè grau, realitzen activitats orientades a valorar l'ús de la fusta en la vida diària, i tenen com a objectius aprendre més detalls sobre les espècies d'arbres i els materials de fusta, i augmentar l'interès pels productes de fusta tot fent que els estudiants facin els seus propis bastonets per menjar.

Pas 5: emetre judicis individuals sobre qüestions ambientals (secundària). Després de l'educació mediambiental bàsica, en aquesta segona etapa del programa s'aprofundeix més en la importància dels boscos. Així doncs, els estudiants del primer grau disposen d'activitats i temari orientats a comprendre la història i els mètodes de fabricació de carbó, i a reconèixer la relació entre ells i l'entorn natural de Shimokawa, una ciutat model ambiental, a més de capacitar-los per a la presa de decisions mitjançant una experiència de fabricació de carbó. En el cas de les sessions d'educació ambiental del segon grau, l'alumnat aprèn diversos tipus de treball forestal realitzats a Shimokawa, i coneix les seves futures carreres a través de sessions informatives i experiències laborals. Al tercer grau, els estudiants aprofundeixen sobre els aspectes ambientals, industrials i històrics positius de la seva ciutat en investigar com s'utilitzen els recursos forestals a Shimokawa, i prenen consciència de com necessita millorar la ciutat des d'un punt de vista objectiu.

Pas 6: ser responsable del futur (batxillerat). En aquesta última etapa el temari d'educació mediambiental s'enfoca en la necessitat de treballar des d'ara mateix per un futur més sostenible, i per això els estudiants de primer grau realitzen un programa d'intercanvi amb una altra escola, per tal de conèixer altres boscos, mentre que l'alumnat de segon grau estudia el valor econòmic dels boscos. En el cas del tercer grau, els alumnes fan la seva contribució participant activament al Festival de Plantació d'Arbres de Shimokawa.

Shimokawa es considera un model per al desenvolupament d'un municipi sostenible, donat que utilitza els boscos, que cobreixen més del 90 % de la seva àrea, de manera sostenible per vitalitzar la indústria i assolir l'autosuficiència energètica. Per aconseguir-ho, Shimokawa porta més d'una dècada fent esforços constants per educar en el medi ambient a la població i per desenvolupar els recursos humans necessaris, i ho fa mitjançant l'educació, implantant un sistema que inclou la perspectiva sostenible en totes les seves etapes, un sistema educatiu que hauria de servir de model a seguir per la resta d'institucions educatives del nostre planeta.

Més informació:

Shimokawa Town the Sustainable Development Goals (SDGs) Report

 

Sin Comentarios

Escribe un comentario

Tu correo electrónico no se publicará