Inicio Salud y psicología Pedagogia de l'escolta
España   Catalunia

Pedagogia de l'escolta

Aprendre a escoltar i entendre millor

Dimarts passat va tenir lloc a la Biblioteca Sofia Barat de Barcelona una conferència impartida per Rosa Chacón, mestra, formada en logopèdia amb postgrau en Mediació i també mare d'una filla de 22 anys i un fill de 20 anys, ambdos amb dislèxia, sobre pedagogia de l'escolta, una modalitat que se centra en l'estudi de l'audiologia (l'oïda) i la fonologia (la parla) aplicat a l'aprenentatge i a la seva relació amb el comportament de les persones.
 Aquest mètode terapèutic es coneix com a mètode Tomatis perquè va ser el doctor Alfred A. Tomatis (Niça, 1920 - Carcassona, 2001), doctorat en Medicina el 1945 per la Facultat de París, otorrinolaringòleg, psicòleg i investigador, qui va focalitzar les seves investigacions en el desenvolupament de teories sobre les relacions que existeixen entre oïda i veu i les seves repercussions en el comportament i el llenguatge de l'ésser humà.
L'estimulació auditiva i neurosensorial utilitza la música i la veu i actua en les quatre funcions bàsiques de l'oïda: l'audició, l'escolta, l'equilibri i la coordinació i dinamització del cervell. L'ésser humà percep el 80 % de la informació a través de l'oïda. Si la capacitat auditiva es redueix, també ho fa l'activitat del cervell.

Diferència entre audició i escolta, clau en l'aprenentatge

L'audició és la funció involuntària i física que es realitza a través de l'orella. Escoltar implica funcions cerebrals com la voluntat d'atenció, discriminació i anàlisi dels sons, donar-li significació que permeti entendre per tal d'aprendre i/o comunicar-nos. Diferenciar la funcionalitat física del procés d'escolta permet entendre i avançar en el procés d'aprenentatge de la parla i de l'estimulació cerebral.
L'emocionalitat afecta la nostra capacitat d'entesa; per exemple, podem sentir una conversa però no prestar-li atenció, abstreure'ns d'aquesta informació auditiva per raons diverses.

"Una escolta pertorbada pot ocasionar dificultats d'aprenentatge, en la parla o en la psicomotricitat de l'individu"


Actualment es coneixen millor els efectes de l'estrès sobre diferents grups musculars com la zona lumbar o les cervicals, però en l'oïda mitjà hi ha dos músculs, anomenats múscul de l'estrep i múscul del martell, associats als ossets de l'orella, que esmorteeixen i revesteixen els moviments de la membrana timpànica. Tots dos músculs protegeixen l'orella interna dels sorolls intensos i sobtats que poden causar lesions i també es tensen i es sobreestressen.

àrees i funcions del cervell


Com desestressar l'orella?

La major part d'informació que ens arriba depèn de la porta d'entrada que és l'orella. Quan hi ha algun problema d'entesa i processament de la informació que rebem rep el nom d'escolta pertorbada. La pedagogia de l'escolta estimula l'orella sotmetent-la a sons aguts i greus alternats per ajustar la seva correcta funció fisiològica com a òrgan i alhora la del cervell. Hi ha peces musicals que poden ser desestressants, com les composicions musicals de Mozart o els cants gregorians per la seva riquesa en harmònics.
Una escolta pertorbada pot ocasionar dificultats d'aprenentatge, en la parla o en la psicomotricitat de l'individu, i alhora crear comportaments alterats o conflictius que poden ser resolts o reconduïts amb les teràpies auditives i fonètiques correctes.

Esquerrà o dretà d'orella

Estem acostumats a etiquetar-nos com a dretans o esquerrans segons la mà dominant que fem servir per a la majoria d'activitats de precisió. Però de la mateixa manera, hi ha l'ull o l'orella dominant.

"És important detectar possibles problemes de lateralitat auditiva"

Els sons de la parla, els fonemes, mitjançant els quals construïm les paraules, tenen un llarg recorregut pel nostre cervell per arribar a les zones de descodificació completa on els atorguem el significat apropiat. Els sons que captem per la nostra orella dreta seran processats primer per la zona esquerra del nostre cervell i d'aquí aniran dinamitzant altres parts de l'escorça cerebral. I a l'inrevés, els sons que ens arriben per la nostra orella esquerre són processats primer per l'hemisferi dret.

És important detectar possibles problemes de lateralitat auditiva, la qual cosa succeeix quan l'ull dominant no coincideix amb l'orella, és a dir, persones que tenen com a ull dominant el dret i l'orella motora és l'esquerra. Això representa un esforç superior per processar la informació rebuda a través de la vista i l'oïda. I això pot determinar conductes errònies i generar problemes d'aprenentatge.


El mètode Tomatis pretén portar a les persones a una escolta conscient; a tal efecte utilitza un procés estructurat en diferents fases:

1- Part física: estudi fisiològic de l'orella per descartar problemes com taps de cera, acúfens, vertígens, hipoacúsies en general.

2- Procés d'escolta: detecció de l'orella motora i realització del test d'escolta que analitza la reacció de la persona en percebre sons aguts, greus o mitjans.

3- Estimulació auditiva: consisteix en l'estimulació neurosensorial de la capacitat auditiva mitjançant música i sons tractats per millorar els valors que hagi indicat el test d'escolta.

4- Fase activa amb la pròpia veu: en aquesta fase l'objectiu és aprendre a escoltar-se un mateix. A partir d'aquest moment es treballa amb la pròpia veu i la importància de l'entonació. Aquesta fase dóna bons resultats en nens amb problemes de lectoescriptura i memorístics, així com en persones d'edat avançada.

Més informació: 

Método Tomatis

Rosa Chacon

 

Sin Comentarios

Escribe un comentario

Tu correo electrónico no se publicará