Inicio Actualidad Informe PISA 2018
España   Catalunia

Informe PISA 2018

Espanya, país productor de mà d'obra no qualificada

Tenir els alumnes espanyols per sota de la mitjana europea és el fracàs de tots, no només dels docents. És el fracàs més dolorós per a una societat lliure.


No pretenem informar sobre els resultats de l'informe PISA 2018, estan en tots els mitjans de premsa del dia d'ahir i del d'avui. Pretenem provocar la reflexió en profunditat, la de tots, sobre el sistema educatiu públic a Espanya. Hi ha punts d'inflexió: l'evidència de la diferència entre les comunitats autònomes del nord i les del sud (pregunta obligada: si unes poden obtenir bones notes per què les altres no). L'actitud dels professors responsables de les «anomalies» en els resultats a la Comunitat de Madrid i a Catalunya deixa clar que van intentar manipular-los, però senzillament no hi ha comunicat oficial al respecte, la qual cosa implica que tampoc no hi haurà responsabilitats sobre els resultats dispars en la comprensió lectora. Amb o sense anomalies la lectura és quelcom oblidat per moltes famílies i docents, i aspecte desconegut per a molts alumnes, així ho demostra el Baròmetre d'Hàbits de Lectura i Compra de Llibres a Espanya 2018, segons el qual un 38,2 % de la població d'Espanya no llegeix mai o gairebé mai.


L'educació pública és una veritat incòmoda al nostre país. Un país deteriorat per un sistema polític històricament ineficaç que quan cal retallar despeses sempre és l'educació i la investigació el pressupost d'on obtenir diners. La delegació de la gestió de l'ensenyament a cada comunitat autònoma indica que no són les de major població i més pressupostos econòmics les que millors resultats obtenen. Galícia, Castella i Lleó així com també Astúries podrien explicar com amb menys recursos han aconseguit una educació de més eficàcia que la de Madrid o Catalunya.


Els resultats acadèmics es desplomen a la mateixa velocitat que augmenta el pressupost en fabricació d'armes i la conseqüent venda internacional de les mateixes segons dades de la Dirección General de Comercio Exterior de Material de Defensa. És curiós que Espanya comparteixi un rànquing de resultats acadèmics similar al rànquing dels principals exportadors d'armes del món, equiparable amb països com els EUA i Rússia. El sector ocupa 55.861 llocs de treball, el 80 % dels quals estan a Madrid i a Andalucia.

Informe PISA 2018
En matemàtiques i ciències, Espanya està a l'altura de països com Lituània, Hongria, els Estats Units, Luxemburg o Rússia

La llei de causa i efecte té molt a veure en aquests resultats, no es pot mirar només l'educació, cal anar més lluny i veure qui es beneficia d'aquesta situació. Els resultats acadèmics ens indiquen quina qualitat tenim en la nostra població activa. És evident que som un país de treballadors víctimes del fracàs escolar i que el mercat laboral resultant es construeix en base a aquesta realitat. Les empreses de l'IBEX necessiten mà d'obra barata, sense batxillerat, si es pot triar, i que puguin treballar per salaris igual de baixos que els resultats acadèmics. Els estudiants d'avui seran els treballadors de demà lligats als contractes porqueria i a la precarietat laboral la resta de la seva vida activa.

Els resultats acadèmics ens indiquen quina qualitat tenim en la nostra població activa


Un mercat laboral amb un 14,23 % d'atur total constant del qual el 34,6 % és de joves menors de 25 anys, segons dades de l'Encuesta de Población Activa que elabora l'Instituto Nacional de Estadística (INE); aquest és l'efecte d'un sistema educatiu desmotivador i basat en formes d'aprenentatge obsoletes.

Ara que s'inicia un nou cicle polític al nostre país és el moment d'alliberar l'educació de les decisions polítiques d'una vegada per totes. L'educació ha de ser el Quart Poder després del Poder Executiu, el Poder Legislatiu, i el Poder Judicial; des d'INÈDIT reclamem la gestació del Poder Educatiu: donar recursos a l'ensenyament però deixar-lo lliure perquè siguin els docents i els estudiants qui construeixi l'educació de segle XXI. La principal eina de l'educació és el temps, no es poden fer canvis en el model cada quatre anys. Cal deixar el temps i la confiança en mans dels docents i no pas en mans polítiques.

Consulta Informe PISA 2018 complet

Sin Comentarios

Escribe un comentario

Tu correo electrónico no se publicará